Isabelle Dullaert is hoofdverpleegkundige bij Huizeken van Nazareth en is daarnaast verantwoordelijk voor het Palliatief Team. Ze werkt nu 20 jaar bij Amate en vertelt hoe haar collega’s en zijzelf dat warme thuisgevoel proberen te creëren, maar ook zelf ervaren.

 

Al tijdens mijn sollicitatie voelde ik een uitzonderlijk warme en een geborgen sfeer bij Huizeken van Nazareth. De respectvolle manier waarop iedereen met elkaar omgaat, zowel medewerkers onderling als met de bewoners, maakt Amate uniek. Ook vandaag, 20 jaar later, is dat nog steeds het geval.

 

Er zijn uiteraard enkele dingen veranderd. 6 jaar geleden is meneer De Win gestart als directeur in Huizeken van Nazareth. Hij zet zich elke dag met hart in ziel in om een warm en volwaardig thuisgevoel te creëren voor de bewoners. Daarnaast coördineert meneer De Win de samenwerking tussen de verschillende disciplines, wat sterk bijdraagt aan het groepsgevoel. Het woonzorgcentrum werd gerenoveerd, maar ook de rit naar het werk is nu een stukje langer. Ik sta bijna elke dag aan te schuiven langs de Kennedytunnel. Uiteraard is dat niet zo leuk, maar de huiselijke en vertrouwde sfeer bij Huizeken van Nazareth zorgt er voor dat je zo’n stressvolle ochtend snel vergeet!”

Op welke manier ervaren jullie die vertrouwde en veilige sfeer in huis?

 

“Huizeken van Nazareth is een plaats waar een open cultuur heerst. We hebben respect voor elkaar en input van medewerkers wordt enorm geapprecieerd. Dat kan via het wekelijkse Multidisciplinair Overleg (MDO), maar ook bij de directie zijn bekommernissen en ideeën bespreekbaar. Als leidinggevende vind ik het belangrijk om ook andere disciplines aan het woord te laten. De keukenmedewerkers, de mensen van de poetsdienst… Iedereen wordt aangemoedigd om mee te denken over hoe we onze zorg nog kunnen verbeteren.”

 

“Ook tussen de verschillende woonzorgcampussen is er overleg. Zo ben ik verantwoordelijk voor de werkgroep ‘Palliatieve Zorgen’. Tijdens dat overleg brengen we moeilijke cases naar voren en leren we van elkaar. We geven tips en proberen samen oplossingen te zoeken om het nog beter te doen.‘Samen’ is één van de drie kernwaardes van Amate en dat voel je ook.”

 

 

Hoe maken jullie van Huizeken van Nazareth een veilige thuishaven voor de bewoners?

 

“Onze warme zorg begint al voordat de bewoner zijn intrek genomen heeft in het woonzorgcentrum. Geïnteresseerde, potentiële bewoners worden persoonlijk rondgeleid door een medewerker van de Sociale Dienst. Meteen daarna kunnen ook de toekomstige zorgmogelijkheden besproken worden. We vinden het erg belangrijk dat onze bewoners kunnen blijven doen wat ze thuis ook deden. We ondersteunen waar nodig, maar streven naar een zo’n groot mogelijk behoud van de zelfstandigheid.”

 

“Wie bij ons komt wonen, krijgt een volledig ingerichte kamer. Alles is aanwezig voor een comfortabel leven. Toch moedigen wij onze bewoners sterk aan om persoonlijke spullen en kleine meubeltjes van thuis mee te nemen. Iets kleins zoals foto’s van kinderen en kleinkinderen kunnen de overgang van thuis naar het woonzorgcentrum een stuk eenvoudiger maken. Ze nemen als het ware een stukje van ‘den thuis’ mee. Zeker op de afdeling voor personen met dementie is het belangrijk dat mensen voldoende herkenningspunten hebben.”

 

“Eenmaal de bewoners hun draai gevonden hebben, gaan de verschillende disciplines zich persoonlijk voorstellen. Dit geeft de bewoner een gevoel van veiligheid en betrokkenheid, wat dan weer bijdraagt aan die warme, huiselijke sfeer.”

 

(Lees verder onder de afbeelding)

Het woonzorgplan

“Voor elke bewoner wordt een individueel zorgplan opgesteld na het afstemmingsgesprek, ongeveer 6 weken nadat de persoon bij ons is komen wonen. Uit ervaring weten we dat iemand die tijd nodig heeft om zich een beetje te ‘settelen’. Eenmaal ze de structuur en dagindeling onder de knie hebben, gaan bewoners vaak beter functioneren dan voordien. Pas wanneer een bewoner zich veilig voelt in ons woonzorgcentrum, kunnen we volop inzetten op kwalitatieve zorg op maat.”

 

“Tijdens zo’n afstemmingsgesprek polsen we bij de bewoners en familie hoe we onze zorg kunnen verbeteren. En dat kan echt over alles gaan: de inrichting van de kamer, de maaltijden… Alles wordt opgenomen in het woonzorgplan. Ook daarna vragen we regelmatig of alles naar wens is. Het is essentieel om écht te luisteren naar wat ze op dat moment nodig hebben.”

 

Het belang van familie

Naast goede zorg speelt ook familie een belangrijke rol in het creëren van een veilige thuishaven. “We beschouwen de familieleden van onze bewoners als een partner in onze zorg. We luisteren uitvoerig naar hun wensen en nodigen hen regelmatig uit voor activiteiten. Ze kunnen ook mee aanschuiven tijdens het middagmaal.”

 

Sociaal welzijn

“Nog een belangrijke factor in het creëren van een huiselijke omgeving is het sociale welzijn van de bewoners. Om dit te stimuleren vinden er zowel individuele - als groepsactiviteiten plaats. De individuele activiteiten zijn vaak simpel, maar erg waardevol. Wie vroeger graag achter het fornuis stond, nodigen we bijvoorbeeld uit om samen fruitsla te maken. Het is belangrijk dat mensen kunnen blijven doen wat ze leuk vinden.”

 

“Zo hebben we een bewoner die graag kleurt. Deze bewoner heeft onlangs een tentoonstelling georganiseerd in ons woonzorgcentrum. Er zijn toen verschillende medewerkers en bewoners komen kijken en dat was een zeer fijne ervaring. Je zag die bewoner echt volledig openbloeien en glunderen van trots. Tot op vandaag is het nog steeds een fervent ‘kleurder’!”

Ook bij groepsactiviteiten houden jullie rekening met de voorkeuren van de bewoners. Hoe gaat dat in zijn werk? 

 

“Interesses en hobby’s worden afgetoetst in het afstemmingsgesprek. Ook via de gebruikersraad kunnen bewoners meehelpen bij het organiseren van de activiteiten. Zo gingen we al eens naar de Zoo van Antwerpen of huurden we een treintje in die de bewoners meenam door ‘T Stad. Onze kinesist voorziet groepslessen ‘turnen’ en de flatbewoners kunnen yoga volgen. Dit is volledig vrijblijvend, maar we houden onze bewoners dus ook jong!”

 

Bovendien zijn er ook vaste activiteiten in de leefruimte. Hier kunnen bewoners samen TV kijken, muziek luisteren of nu en dan genieten van een live pianoconcert. De activiteiten zijn terug te vinden in ons populaire huiskrantje, net als de verjaardagen van de bewoners. Dat werkt als geheugensteuntje en biedt houvast.”

 

 

Hoe belangrijk is muziek voor oudere, zorgbehoevende personen? 

 

“Muziek doorbreekt de stilte en roept herinneringen op. Wanneer we muziek afspelen uit de jaren 60, zie je heel wat bewoners meezingen en meewiegen. Ook op mijn afdeling, bij de personen met dementie, is muziek van groot belang. Iemand herkent bijvoorbeeld zijn of haar openingsdans. Je ziet die persoon meteen anders reageren, dat brengt vreugde. Ik kan alleen maar zeggen: muziek, dat werkt!”

 

 

Jouw job als hoofdverpleegkundige is zeer gevarieerd. Heb je voldoende tijd om zelf een band op te bouwen met de bewoners? 

 

“Ik heb inderdaad een zeer gevarieerde job, maar het bieden van kwalitatieve zorg is nog steeds het belangrijkste. Een gesprekje aangaan met de bewoners hoort daar uiteraard ook bij. Ik voer ook de afstemmingsgesprekken met de bewoners over hun zorgplan, zo leer ik onze bewoners nog beter kennen. Een van de allermooiste momenten voor mij bij Huizeken van Nazareth was toen een van de bewoners met dementie mij plotseling herkende. Ik zie het nog zo voor mij. Die bewoner had een helder moment, zei mijn naam en gaf me een dikke knuffel. Dat deed zoveel deugd!”

 

 

Wat geeft jou verder nog voldoening?

 

“Als hoofd van het Palliatief Team vind ik het zeer belangrijk dat een bewoner op een mooie, menswaardige manier afscheid kan nemen van het leven, zonder pijn. Dit zijn geen makkelijke situaties, maar ik ga toch steeds na op welke manier ik de bewoner nog kan helpen. Als ik een bewoner ook de laatste zorg op een professionele en warme manier kan toedienen, dan ben ik tevreden.”

 

“Daarnaast vind ik het belangrijk dat de bewoners op het einde van de dag verzorgd zijn zoals ze graag verzorgd willen worden. Als ze zich goed voelen en er netjes uitzien, dan voel ik mij ook goed! Ook een goed gesprek of goedkeuring van collega’s of de directeur doet mij veel deugd. Dat geeft goesting om je de dag nadien opnieuw 100% te geven, met hart en ziel!”